שיקום שיניים חסרות וקיימות

שיקום שיניים חסרות וקיימות

שיקום שיניים חסרות וקיימות בעזרת כתרי זירקוניה או חרסינה

יש דרך לשקם את החיוך שלך.

אנשים רבים חוששים מטיפולי שיניים ולעיתים מגיעים עד למצב שבו אין מנוס מביצוע שיקום מורכב. ד”ר גבריאלוב בעל מרפאת שיניים המציעה טיפולים לכל המשפחה תחת קורת גג אחת מרחיב אודות דרכי השיקום הרווחות ושיטת העבודה במרפאתו.

מאת: ד”ר יעקב גבריאלוב.

חיוך חושף שיניים יפות הוא לא רק עניין של אסתטיקה אלא עניין של בריאות, שיניים בריאות ומתפקדות אוחזות את הפנים, מאפשרות ללעוס וליהנות מצריכה של מזונות רבים ותורמות לדיבור תקין. כאשר השיניים ניזוקות יש לתקן אותן מטעמים תפקודיים ואסתטיים, כאשר אחת משיטות התיקון האפשרויות נעשית באמצעות כתרים.

מהו כתר דנטלי?

הכתר הוא תחליף מלאכותי לחלקה החיצוני של השן, חלק זה נקרא גם כותרת השן או כתר השן ומתחבר אל שורש השן, שנמצא בתוך הלסת ואל צוואר השן שמחבר בין הכותרת לבין השורש. הכתר הדנטלי מותקן על שן שניזוקה במטרה להשלים את תפקודי הפה שאבדו, להפחית את העומס מהשיניים הסמוכות וכדי לשמור על מראה אסתטי. הכתר המלאכותי הוא תחליף מדויק לכותרת השן הטבעית – “אחד על אחד” הן במראה והן בצורה והן כמעטפת הגנה לשן כולה. נהוג לשקם שיניים באמצעות כתרים כל עוד אין דרך לשקם אותן בשיטות אחרות ובפרט במקרים אלו:

  • עקב חבלה, שהביאו לשבירת השן ולחשיפת חלקה הפנימי (מצב היוצר מטרד יומיומי).
  • עששת חמורה, אשר עלולה להתפשט בחלל הפה.
  • כתוצאה מטיפולי שורש, שהחלישו מאוד את מעטפת ההגנה של השן, הדופנות נעשו דקות ויש חשש כי השן תישבר.
  • לצורך כיסוי השתל הדנטלי (בתהליך השתלות שיניים) בכתר חיצוני המאפשר תפקוד תקין ומראה טבעי.
  • כצורך אסתטי לשמירה על מראה שיניים אחד (בגוון, בצורה).

 

תמונות לפני ואחרי

כתרי זירקוניה מול כתרי חרסינה

ישנם סוגים רבים של כתרים, שהשניים המרכזים ביותר הם כתרים העשויים ברובם מחרסינה וכתרים העשויים מזרקוניה או מזרקוניה ושילובים של חרסינה. כתרי החרסינה הם הכתרים הנפוצים כיום, בסיסם עשוי מסגסוגת מתכתית ועליו מותקנת חרסינה. כתר זה הוא בעל דרגת שקיפות טובה ותוצאותיו יפות (שיקוף של האור תורם למראה טבעי), עם זאת מראהו האסתטי נפגם מאוד עקב הפס המתכתי שמחבר בין הכתר לבין החניכיים ונחשף בעת נסיגת חניכיים.
כתר הזירקוניה, הוא כתר מתקדם יותר שתואם את מגמת צמצום השימוש במתכות בתחום רפואת השיניים. כתר זה עשוי מחרסינה טהורה ללא חומר מתכתי, משקף את האור בצורה מיטבית ולכן המראה המתקבל טבעי ויפה – עם זאת מחירו יקר יותר ביחס לכתרים המתכתיים. מסיבה זו נהוג להציע כתרי זרקוניה מלאה באזור השיניים הקדמיות, וכמו כן נהוג להציע כתר זה גם למטופלים בעלי רגישות למתכות – בהקשר זה אציין שכתר הזירקוניה חזק מאוד ומתאים גם לאזורים אחוריים בחלל הפה (עליהם מופעלים כוחות הלעיסה שיוצרים לחץ רב). כתר נוסף הוא כתר ה-Emax שעשוי מחרסינה דחוסה מלאה, עמיד מאוד ומאופיין במראה אסתטי היוצר רושם טבעי, נהוג להציע אותו בעיקר לשיקום שיניים קדמיות.
בחירה נכונה של כתר תלויה באזור המטופל, במאפייני המטופל, דרישותיו ומשאביו ונתונה לשיקולו של הרופא המטפל ולתוכנית הטיפולית. כך או כך כאשר מדובר בשיקום השיניים הקדמות נעדיף כתרים מחרסינה מלאה או מזרקוניה לקבלת תוצאה אסתטית יפה, באזורים אחוריים יותר ישנה גמישות גבוהה יותר, ואם המטופל אינו רגיש למתכות אפשר לשלב בתהליך השיקום גם כתרי חרסינה מסורתיים.

שיקום שיניים על גבי שתלים

אנשים מאבדים את שיניהם במהלך החיים בעקבות זיהומים (עששת ומחלות חניכיים), חבלות (חיצוניות המביאות לשבירת השיניים או לעיסה של מזון או חפץ קשה המביאים להרס), שחיקת שיניים, צמיחת שיניים לא תקינה ומטיפולי שורש שכשלו והובילו לעקירת שיניים.
אם בעבר נהוג היה לטפל בחוסר שיניים באמצעות הרכבה של גשר תותבות הרי שבשלושת העשורים האחרונים יש פתרון אחר, קבוע, נוח ואיכותי מאוד, אשר מאפשר להשיב את תפקודי הפה ולהתהדר בחיוך יפה לאורך שנים. פתרון זה הוא השתל הדנטלי שאותו ניתן להרכיב במקום שן בודדת שנעקרה או נשרה או גשר של שתלים המאפשר לשקם מספר שיניים במהירות וביעילות. לפני שארחיב בדבר שיטות השיקום השונות חשוב לי להדגיש את חשיבות ביצוע השיקום באמצעות השתל או השתלים במועד הסמוך ככל הניתן למועד אובדן השיניים.

מדוע חשוב להשלים שיניים חסרות?

החלל החסר שנוצר בעקבות אובדן שיניים יוצר שני תהליכים שמתרחשים במקביל ועלולים לגרום לעיוותים בחלל הפה ולהקטנת הסיכוי לקלוט שתל עתידי. התהליך הראשון הוא תזוזת השיניים הסמוכות לשן החסר במטרה להשלים את האזור החסר, והתהליך השני הוא תהליך טבעי של ספיגת העצם באזור השן החסרה. מסיבה זו נהוג לבצע את השתלת השיניים בסמיכות למועד העקירה.
תהליך השתלת השיניים הוא הליך ניתוחי הכולל התקנת בורג טיטניום (השתל) וניתן לבצעו על שן אחת או על מספר שיניים במקביל באמצעות “העמסה מיידית” של גשר על מספר שתלים. אציין שהטיפול עשוי זה – שנחשב לקצר ומהיר – עשוי לכלול עקירה של שיניים שלא ניתן עוד לשקם וביצוע השתלות בלסת העליונה ובלסת התחתונה, כאשר כבר באותו היום ניתן להרכיב גשר שיניים זמני ולהמשיך בשגרה.

הכותב הוא ד”ר יעקב גבריאלוב בעל מרפאת שיניים בבאר יעקב המציעה מגוון רחב של טיפולים לכל בני המשפחה. גישת הטיפול במרפאה היא אישית ומותאמת למטופל וזאת מתוך רצון להעניק שירות נעים, עוטף וביתי, אשר מאפשר להתמיד בשגרת הטיפולים ולהגיע לתוצאות משביעות רצון. לפרטים, צרו קשר.

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

דילוג לתוכן