רפואת שיניים לילדים

רפואת שיניים לילדים

רפואת שיניים לילדים – משלב הינקות ועד שלב הבגרות

טיפול שיניים המיועד לילדים שונה מטיפול שיניים המיועד למבוגרים ומצריך התאמה לצורכי הילדים הן בהיבט שקיפות הטיפול והן בהיבט הסביבה הטיפולית. ד”ר נטלי גבריאלוב רופאת שיניים לילדים מרחיבה אודות טיפולי שיניים לילדים.
מאת: ד”ר נטלי גבריאלוב 

תהליך בקיעת השיניים מתרחש מגיל שלושה חודשים עד לגיל שלוש ומסתכם בכ-20 “שיני חלב”, בשלב מאוחר יותר (החל מגיל 6) השיניים הבוגרות יחליפו את “שיני החלב” ויגיעו לשיא צמיחתן בתחילת גיל העשרה. בתקופת הילדות אנחנו עומדים מול מספר אתגרים: ראשית הרגלי ההיגיינה עדיין לא מבוססים ולכן עלולה להתפתח עששת, ושנית הילדים כיום ערים לסביבתם ולכן לא פעם מביעים חששות מהכאב הכרוך בטיפולי שיניים ועשויים להימנע מההגעה לטיפול. סוגיות אלו מטרידות הורים, ילדים וגם אותנו הרופאים, ששואפים לספק לילדים סביבה טיפולית מיטבית.

מחלות שיניים רווחות בקרב ילדים.

במהלך תקופת הילדות עשויה להתפתח מחלת עששת אצל הילדים, מחלה נפוצה נוספת שנקראת “עששת הבקבוק” מחלה זו נוצרת בעקבות הצטברות של שכבת חיידקים בחלל הפה, אשר ניזונים ממאכלים מסוכרים ומשאריות של מזון. הסיכוי לעששת ילדים בקרב תינוקות ופעוטות עולה בעת האכלת לילה הן מבקבוק והן בהנקה, בזמן ששגרת צחצוח השיניים עדיין לא מבוססת וריכוז הרוק בפה נמוך. החמרה של עששת מתקדמת מתבטאת בנפיחויות בפה, בהפרשת מוגלה, בניידות שיניים ובזיהומים שמשפיעים על הרגלי האכילה, אך גילוי מוקדם במסגרת ביקור תקופתי אחת לחצי שנה מאפשר למנוע את סיבוכיה.

טיפולי השיניים השכיחים בקרב אוכלוסיית הילדים.

ילדים רבים נחבלים וכתוצאה מכך עלול להיגרם לשיניהם הרס נרחב עד אובדן מלא של השן, נוסף לכך, ילדים מתקשים להקפיד על שגרת היגיינה ורבים מהם סובלים מעששת, ולכן סתימות, טיפולי שורש, איטום חריצים וחרירים (בשיני חלב ובשיניים קבועות) וניקוי אבנית הם טיפולים נחוצים בהתאם למצב השיניים. נוסף לכך אם נדרש הדבר ישנם טיפולים אסתטיים במטרה להשלים את השיניים החסרות או לטפל במצבים בהם ישנו הרס כותרתי נרחב כתוצאה מחומר שן פגום, כמו כן ישנם טיפולים כירורגיים הכוללים ביצוע עקירות לצד שומרי מקום לאחר תהליך העקירה.

מהי מרפאת שיניים המותאמת לילדים?

מרפאת שיניים גבריאלוב מציעה טיפול שיניים לילדים באמצעות יצירת סביבת טיפול המותאמת לילד בהיבט השקיפות (לדוגמה: מה עושים היום, אילו כלים ישמשו אותנו ועוד), בהיבט הזמן (הפסקות, מנוחה בעת הטיפול) ובהיבט האווירה והסביבה (הסחות דעת נעימות התורמות להפגת חרדותיו). מרפאת השיניים שלנו מצוידת בטלוויזיה בחדר הטיפולים ובמערכת שמע, אשר משמיעה מנגינות רגועות להפגת המתח והחרדה, כמו כן אני מקפידה להסביר לילד על מהלך הטיפול, באילו כלים אני משתמשת, מה משך זמן הטיפול הרצוי ומאפשרת לילד לשאול שאלות ולקבל עליהן תשובות. 
במרפאתי אני משלבת גז צחוק להפגת המתח והחרדה נוסף להרדמה מקומית. אווירה של “ספא” אופפת את חדר הטיפולים יש פה מוזיקת רקע נעימה או הקרנה של סרט על מסך ו”מסיחי הדעת” הללו מקלים על המטופלים. שקיפות היא עניין חשוב מאוד, הילדים ערים יותר ומודעים לסביבתם ולכן הם רוצים ללמוד ולהכיר את הכלים ולא לחשוש מהרעשים הנלווים לטיפול, הניסיון מלמד ששמירה על שגרת טיפולים עקבית (ביקור כל חצי שנה) תורמת לחוויה טובה ללא חששות וללא פחדים.

הדרכת הורים היא חלק משירותי המרפאה

הדרכת הורים היא חלק מהותי משירותו של רופא השיניים לילדים. משלב בקיעת השן הראשונה כשפעולת הצחצוח נעשית על ידי ההורה באמצעות גזה לחה הכרוכה סביב אצבעו, דרך שלב הדוגמה האישית (גילאי: 7-3) בו הילד מצחצח את שיניו לבדו בפיקוח הורי (ההורה מצחצח במקביל אליו) ועד גיל 7 בו הילד כבר יכול לצחצח את השיניים לבדו. בהדרכת ההורים אני מדגישה את חשיבות השימוש בחוט דנטלי (מרגע בקיעת שיניים הסמוכות זו לזו) ואת חשיבות החלפת מברשת השיניים אחת לשלושה חודשים.
הכותבת היא ד”ר נטלי גבריאלוב מייסדת שותפה במרפאת גבריאלוב אשר ממוקמת בבאר יעקב. מרפאת גבריאלוב מציעה מגוון טיפולי שיניים לכל המשפחה בשילוב טכנולוגיות מתקדמות וברמה מקצועית בינלאומית: השתלות שיניים, סתימות, טיפולי שיננית, כתרים, אורתודנטיה, עקירות, וטיפולים אסתטיים לבני המשפחה בכל גיל. גישה המקצועית של ד”ר גבריאלוב היא לשמר את השן הטבעית של כל הניתן, להימנע מעקירות ואף לבצע טיפולי שורש במטרה למנוע סיבוכים אפשריים בעתיד. לפרטים נוספים צרו קשר.

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

דילוג לתוכן