כתרים לשיניים: מה עדיף – חרסינה או זירקוניה?

כתרים לשיניים: מה עדיף – חרסינה או זירקוניה?

הטכנולוגיות החדשניות לא פסחו על תחום רפואת השיניים והן מאפשרות למטופלים לזכות במראה אסתטי ובחיוך מושלם על אף גנטיקה בעייתית. אחד הטיפולים הנפוצים לשיפור האסתטיקה ולהארכת תוחלת חיי השן הוא כתרים. אז במה כדאי לבחור בכתר חרסינה או זירקוניה?

הפתרון המוצלח ביותר כשיש צורך בפתרון שיקומי למצבים שונים של שיניים שבורות, שיניים שעברו טיפול שורש, שיניים שעברו שחיקה או עששת נרחבת, או במקרים של חוסר שיניים לאחר עקירה, הוא כתר המתלבש על השן.

סוג הכתר הנפוץ ביותר שהיה במשך תקופה ארוכה הטיפול המתאים ביותר לשן שזקוקה לכתר, הוא כתר חרסינה, עד שהחל השימוש בכתרי זרקוניה בעשור האחרון.

לכתר חרסינה יתרון יחסי במחיר לעומת כתר זרקוניה, הבדל שיכול להגיע לכמחצית העלות.

לשני סוגי הכתרים אותה מטרה, להלן סקירה קצרה על ההבדלים ביניהם:

החומר ממנו עשוי הכתר משפיע על הנראות והאסתטיקה

כשמדובר באסתטיקה, לכתר זירקוניה ייתרון בולט, משום שהוא עשוי מזירקונים אוקסיד, ואינו כולל מתכת מה שמשווה לו מראה לבן ונקי.

לעומת זאת, כתר חרסינה עשוי מליבת מתכת אפורה אשר מאוחה אליו בחרסינה.

דבר חשוב נוסף, כתר חרסינה יכול לשנות את צבע השן בשל המתכת שיש בו. כששמים כתר מחרסינה, על רופא השיניים מוטל לשייף חלק גדול מהשן כדי למנוע השתקפות של המתכת מבעד לחרסינה. התוצאה היא שהשן יותר שברירית ועלול להיווצר בה שינוי גוון”.

לעומת זאת, בכתרים מזירקוניה לא משפיעים ולא משנים את גוון השיניים שעליה הם מתלבשים.

לפיכך, באמצעות כתרי זירקוניה, אפשר להגיע לרמות יותר גבוהות של אסתטיקה. זו הסיבה שנבחר להשתמש בהם בעיקר בשיניים קדמיות.

רמת דיוק יותר גבוהה בכתר מזירקוניה

לתהליך הייצור של הכתר חלק חשוב ברמת הדיוק של הכתר.

כתר חרסינה מיוצר על ידי טכנאי מעבדה. הרופא לוקח מטבע של השן ומידות מדויקות, ולא נדרשת מרופא השיניים מיומנות של מחשב ומכשור מודרני.

כתר זרקוניה מעוצב באמצעות מכשיר סריקה תלת מימדי ותוכנת מחשב והוא מיוצר על ידי מחרטה ממוחשבת. לכן, רמת הדיוק שלו גבוהה יותר וגם תהליך ייצורו הוא קצר יותר”.

לפיכך, התקנת כתרי חרסינה קלים יותר לביצוע אך תהליכם ארוך יותר ביחס לכתר זירקוניה.

הקפדה על היגיינה אורלית היא קריטית לכתרים

כתר מחרסינה יכול לשמש את המטופל כ 5-7 שנים, בתנאי תחזוקה נאותים, ויש מקרים שמחזיקים אף מעל 10 שנים.

אך כאשר אין הקפדה על היגיינה אורלית וניקוי יסודי יומיומי, שאריות מזון עלולות להצטבר מתחת לשכבת הכתר. כך, באזור קו החניכיים עלול להצטבר רובד חיידקי ולהיווצר גירוי בחניכיים, שבא לידי ביטוי באדמומיות, בנפיחות ובדימום חניכיים. ואף למקרים של נסיגת חניכיים כתוצאה של דלקת חניכיים שהיא כרונית.

“כתר מזירקוניה יותר הומוגני לחניכיים, ולכן הוא יכול לשמש את המטופל שנים רבות. מובן שלצורך שימור הכתר, בין אם הוא מחרסינה או מזירקוניה, על המטופל להקפיד על היגיינה, על ניקוי יסודי יומיומי ועל ביקורות אצל השיננית ורופא השיניים”.

איך נוכל לדעת איזה כתר מתאים?

לא תמיד חייבים לבחור, וברוב המקרים אפשר לשים גם וגם משום ששני הכתרים פותרים את הבעיה”. בטווח הרחוק לכתרים מזירקוניה יש ייתרון בולט על פני כתרי חרסינה משום שעם הזמן מתחיל להופיע גוון אפרפר בחניכיים בגלל המתכת. מה שלעיתים, מצריך החלפה של הכתר לכתר חדש ובמקרים רבים אף עלול לגרום לנסיגת חניכיים.

לכתר זירקוניה יתרון נוסף שניתן להתאים אותו בפגישה אחת בלבד, לעומת כתר מחרסינה שמצריך כמה פגישות.

כאשר השיקול העיקרי הוא כלכלי, כתר חרסינה יותר מתאים בשל עלותו הזולה יותר, אם כי יש לזכור שהם עשויים להחזיק מעמד כ- 5-7 שנים בממוצע.

ההמלצה שלי היא להעדיף כתר מזירקוניה, בעיקר בשיניים הקדמיות. לגבי השיניים האחוריות, המלצתי תהיה ברוב המקרים כתר זירקוניה, אך במקרים מסוימים אמליץ גם על כתר מחרסינה לשיניים האחוריות”

בכל מקרה, אם הכתר נפל ולא משנה באיזה סוג כתר מדובר, יש להגיע אל רופא השיניים במידית ולקבל מענה מקצועי.

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

דילוג לתוכן